Jak se chovat v konfliktní situaci: taktika sporu

Kvůli různým charakterům, temperamentům a názorům často dochází k kontroverzním a konfliktním situacím mezi lidmi. Konflikt může být mezi známými lidmi, příbuznými, milujícími se navzájem nebo jen kolegy. Psychologové říkají, že konflikty jsou vlastní každému člověku, není čeho se bát. Je jen důležité vědět, jak se chovat v konfliktní situaci, aby ji bezbolestně a bez ztráty dokončil.

Malé konflikty a neschopnost lidí řádně řešit takové situace jsou často základem konfliktů. Kvůli emocionalitě, nízké informovanosti a moudrosti na pozadí malých rozdílů v názorech mohou lidé nafouknout konflikt do velkého rozsahu. Existují také vážné problémy, kdy pouze kompetentní osoba může vědět, jak se dostat z konfliktní situace a zároveň udržet příznivé vztahy.

Co je to konflikt?

Než se podíváme na způsoby a prostředky, jak se správně chovat během konfliktu, aby bylo možné je potlačit, stojí za to se plně seznámit s konceptem a důvody jeho vzniku. V doslovném překladu je slovo conflictus přeloženo jako konfrontováno, z čehož lze usuzovat, že konflikt je akutním způsobem řešení střetů zájmů anázory. Konflikt vzniká vždy na pozadí sociální interakce, která je společná všem lidem.

Mnozí odborníci poznamenávají, že konflikt je vždy slovním vlivem několika stran, které vyjadřují své stanovisko, přesvědčení, názor. Předmětem sporu je předmět sporu, subjekty jsou odpůrci, skupiny, organizace. Rozsah může být interpersonální nebo globální, mnoho v jeho rozhodnutí závisí na podmínkách, taktice a strategii stran.

Stanovisko odborníka
Victor Brenz
Odborník na psycholog a rozvoj osobnosti
Jakýkoli konflikt je složitý dynamický proces, který se skládá z několika fází. Toto je vytvoření objektivních důvodů pro to, to je objektivní situace mezi oponenty, druhá fáze je vývoj incidentu během interakce, na konci konflikt končí absolutním nebo částečným řešením.

Příčiny neshody

Nebude možné, aby se ze soupeře nevynořil žádný důsledek, pokud není analyzován jeho příčin a vyvolávající faktory. Povaha konfliktu je totiž skutečným cílem účastníků komunikace, tj. Výsledku kolize. Psychologové poznamenají, že následující okolnosti mohou být předchůdci sporné situace:

  • Objektivní důvody - jsou obvykle spojeny s existujícími problémy nebo nedostatky v osobě.
  • Subjektivní důvody - mohou se jednat o hodnocení akcí, událostí, událostí jiných lidílidí

Konflikty samy o sobě mohou být destruktivní, to znamená, že jednají destruktivním způsobem bez šance na řešení a příznivého výsledku, stejně jako konstruktivní, které mohou poskytnout racionální transformaci stávajícíchokolností.Podíváme-li se podrobněji, nejčastější příčiny konfliktů jsou úsudky a odsouzení jiných lidí, hodnocení akcí a lidí obecně, atd.

Jak se chovat v konfliktní situaci v závislosti na typu?

Psychologové nejprve hovořili o tom, jak se dostat z konfliktu jako vítěz.V dnešní době se často používá 5 strategií řešení konfliktů, a to:

  1. Vyhnutí se sporům- pokud osoba nemá čas a energii, aby našla cestu ze sporné situace, můžete odložit proces objasnění vztahu.dává příležitost oběma stranám analyzovat situaci.Tato metoda je zvláště důležitá při řešení sporů s vedením při práci, pokud osoba nevidí řešení, pochybuje, že má pravdu, pokud je vyjednavač vytrvalejší v dokazování svého názoru a bylo by rozumné řešení s ním souhlasit.
  2. ​​
  3. Rivalita- otevřeně hájit své postavení je vhodné, pokud je vlastní právo nesmírně důležité pro oba protivníky.Aby nedošlo ke ztrátě argumentu, je důležité se správně chovat.
  4. Spolupráceje nejdelším procesem vedoucím k vyřešení konfliktu, existuje-li vůle udržovat dobré vztahy se soupeřem, mají strany stejná práva, je zde čas na vyřešení sporu a vzájemného prospěchu.
  5. Přizpůsobení- dovolí oponentovi v konfliktu přípustnost, pokud by spor mohl mít vážnější charakter, není tato otázka pro jednu stranu zásadní, konflikt vznikl s vedením.
  6. Kompromis- tato situace poskytuje příležitost k prokázání jejich názoru, avšak za podmínky, že alespoň částečné přijetí druhé strany.Tato strategie je vhodná s rovnými právy stran a je důležité, aby obě strany udržely příznivé vztahy.

Poté můžete přistoupit k druhé fázi řešení konfliktů.Psychologové doporučují, aby se řídili několika pravidly:

  • , aby byli pro soupeře otevřeni, ne aby ruce položili na zámek na hrudi;
  • snažte se neučinit rozhovor se zlým a záměrným pohledem;
  • k řízení intonace, výrazů obličeje a stylu mluvení;
  • by si měl dávat pozor na ostrá a předčasná posouzení stanoviska oponenta;
  • je důležité nepřerušovat, ale vzájemně se vyslechnout;
  • pokud oponent vyjádří svůj názor, je důležité ukázat svůj postoj, nikoli jeho posouzení;
  • nemá cenu provokovat intelektuální nadřazenost;
  • pro snížení stupně sporu je možné dočasně odklonit vektor konfliktu v opačném směru.

Spojenci sebevědomé a moudré osoby by měli být klidní a klidní, psychologové dokonce radí takové techniky jako pauzy během rozhovoru, aby potlačili emocionální výbuchy.Argumenty a jasný jazyk proces zjednoduší.vzájemného porozumění mezi lidmi.

Jak se dostat z konfliktu při práci?

Zpravidla je touha dostat se z konfliktu bez jeho řešení taktikou, která je vhodná v případě nerovnosti stran, například při práci s vedením.V tomto ohledu psychologové doporučují držet se jednoduchých pravidel o tom, jak nejlépe potlačit konflikt bez následků pro obě strany, a to:

  • neměli byste být ve spěchu odpovědět - je lepší dobře promyslet před každým mluveným slovem;
  • musíte přemýšlet nejen o sobě, ale také o pocitech svého soupeře - tím se sníží míra agrese;
  • kontrolu nad rychlostí řeči, intonací a hlasitostí - musíte mluvit měřeným, klidným, bez zbytečných emocí;
  • oddech - pokud si vezmete čas ve výšce konfliktu, pomůže oběma stranám se uklidnit;
  • odmítnutí rizika - neměli byste jít na vše, abyste se mohli zabývat vážnými argumenty, riskovat svou pozici v práci a svůj vztah se svým soupeřem;
  • orientace na výsledek - během sporu stojí za to připomenout, jaké cíle strany sledují, a ne jak urazit a zranit soupeře.

Psychologům se doporučuje, aby věnovali pozornost svému emocionálnímu stavu a snažili se nepodlehnout provokativní "návnada" a slovům, jejichž cílem je vyvést osobu z rovnováhy.Neměli byste na ránu reagovat ranou, je lepší, abyste konflikt pouze utišili, aby nedošlo ke zhoršení situace.Po nějaké době vášeň ustupuje a samotné rozhodnutí se objeví na povrchu.

Jak se dostat z konfliktu: memorandum

Souhrnně, odbornícinabídnout top seznam nejjednodušších způsobů, jak vyřešit konflikt. Zpráva se skládá pouze z několika bodů, a to:

  • rozpoznání konfliktní situace;
  • dohoda o osobních jednáních nebo s pomocí zprostředkovatele;
  • určení předmětu námitek a kontaktních míst;
  • vývoj několika optimálních řešení pro vyřešení konfliktu bez poškození obou stran;
  • písemné potvrzení, že konflikt bude vyřešen dobrovolně jedním nebo druhým způsobem;
  • realizace a realizace vzájemně přijímaných rozhodnutí.

Podobné scénáře řešení konfliktů se v životě uplatňují nejen v kontextu domácích sporů, ale také legálně ověřené notářem. Psychologové považují tuto metodu za nejvhodnější mezi obchodními partnery, kolegy, managementem a podřízenými v mezilidských vztazích.

Závěr

Každý člověk je tak individuální, že může mít svůj vlastní názor a názor nebo názory, které nejsou podobné nikomu. V souvislosti s odlišným smýšlením, typem charakteru a temperamentem mohou vznikat spory a konflikty. Mohou být řešeny kompetentně bez negativních důsledků, pokud mají dovednosti a schopnosti. Jak se v takových situacích chovat, sdílejí vedoucí psychologové.